اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون کرده‌اید، شاید برایتان جالب باشد که چه کارهایی می توان با این زبان انجام داد.

در وب‌سایت رسمی پایتون، این تعریف آمده است:‌

پایتون یک زبان برنامه نویسی است که به شما کمک می‌کند تا کارهایتان را سریع تر انجام دهید و سیستم‌هایتان را بهینه‌تر یک ‌پارچه کنید.

شما می‌توانید پایتون را یاد بگیرید و بلافاصله اثراتش را در بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نگهداری (تعمیر و نگهداری توسعه نرم افزار) ببینید.

شاید بتوان گفت کاربردهای پایتون را می‌شود دراین سه مجموعه‌ی کلی دسته بندی کرد:

  • نوشتن اسکریپت
  • توسعه وب‌سایت
  • علم داده ( که شامل یادگیری ماشین، آنالیز داده و بصری سازی داده‌ها می‌شود.)


اسکریپت نویسی

اسکریپت نویسی چیست؟

اسکریپت نویسی معمولا به نوشتن برنامه‌های کوچکی گفته می‌شود که برای خودکارسازی کارهای ساده نوشته شده‌اند.

برای اینکه بیشتر با اسکریپت نویسی آشنا شویم، می توانیم بعضی از کارهایی که می‌شود با پایتون انجام داد را با هم مرور کنیم.

شما با اسکریپت نویسی در پایتون می‌توانید این کارها را انجام دهید:

استخراج داده (content scraping) از بلاگ‌ها و وبسایت‌ها

  • کار با فایل‌های pdf و excel
  • کار با فایل‌های csv و داده‌های json
  • زمان بندی کارها
  • باز کردن برنامه‌های مختلف
  • فرستادن ایمیل و ... .

می‌توانید از کتاب Automate the Boring Stuff with Python برای یادگیری پایتون و خودکار سازی کارها استفاده کنید.

توسعه ی وبسایت

پایتون یک زبان فوق العاده برای نوشتن api ها برای ارتباط با دیتابیس است. از پایتون برای برنامه نویسی سمت سرور وبسایت‌هایی چون quora، dropbox، Instagram استفاده شده است. پایتون فریمورک‌های وب زیادی دارد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به جنگو و فلاسک اشاره کرد.

علم داده و یادگیری ماشین

پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی مفسری و متن باز در چند سال گذشته در بخش یادگیری ماشین و علم داده به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب خانه‌هایی مانند pandas، numpy، scilit-learn و ... ویژگی‌هایی از زبان‌های‌‌‌‌‌‌ R و Matlab را برای پایتون فراهم آورده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به ویژگی‌هایی چون data frame ، modeling و Matrix operations اشاره کرد. به علاوه پایتون کتاب خانه‌های بسیار زیادی برای یادگیری ماشین دارد( PyBrain, OpenCv, SimpleCv, Pylearn2, scikit-learn و ...). همچنین برای کار با پردازش زبان طبیعی در پایتون می‌توانید از کتاب‌خانه‌ی NLTK استفاده کنید.