واتس اپ در سال 2009 میلادی و توسط Brian Acton و Jan Koum راه اندازی شد تا جایگزینی باشد برای سرویس های پرهزینه اس ام اس.

این اپلیکیشن به کاربران خود امکان می دهد که فهرست مخاطبانشان را در آن بارگذاری کرده و به هر شخص دیگری که واتس اپ را روی موبایلش نصب کرده از طریق آن پیام بدهند.

واتس اپ هم برای انواع مدل های آیفون و هم موبایل های اندرویدی، بلک بری و دستگاه های ویندوزی قابل دریافت است و اخیرا نیز نسخه دسکتاپی اش عرضه شد.

در فوریه سال 2014 میلادی، فیسبوک این شرکت را با عقد قراردادی به ارزش 19 میلیارد دلار خریداری کرد و آنطور که در یکی از صفحات وبسایت این شرکت آمده در نه ماهه منتهی به سی سپتامبر سال 2014، واتس اپ درآمدی در حدود 1289000 دلار داشته است.

اما آیا تا بحال از خود سوال کرده اید که درآمد این اپلیکیشن ها از کجا می آید؟

هربار یک دلار و بیشتر

کوتاه ترین جواب این است: هر بار یک دلار پرداخت می شود. در برخی کشورها، کاربران باید برای دانلود بار اول این اپلیکیشن یک دلار را پرداخت می کردند و در برخی دیگر، استفاده از آن صرفا در یک سال اول رایگان بود و بعد از آن به ازای هر یک سال کاربر باید مبلغی برابر با یک دلار را پرداخت می نمود.

به عبارت دیگر واتس اپ از الگوی درآمدزایی مبتنی بر اشتراک پشتیبانی می کند. در برهه ای (که واتس اپ همچنان این الگو را دنبال می کرد) شمار کاربران جهانی اش به رقم هفتصد میلیون نفر در کل دنیا رسید و این یعنی درآمد سالانه اش در آن زمان برابر با هفتصد میلیون دلار شده بود.

در ژانویه سال 2016، فیسبوک اعلام کرد که چون واتس اپ «به شیوه ای بسیار محدود درآمد زایی کرده» احتمالا درآمدهای آن در دراز مدت به مقدار معنا داری نخواهند رسید و این یعنی استراتژی کاری اش تغییر خواهد کرد. کمی بعد، واتس اپ در یکی از پست های وبلاگی اش اعلام کرد که دوران دریافت اشتراک به سر آمده و از آن زمان به بعد استفاده از این اپ پیام رسان به صورت رایگان خواهد بود.

همانطور که مشاهده کرده اید، هنوز هم که هنوز است هیچگونه تبلیغاتی در این برنامه مشاهده نمی شود. در آن زمان واتس اپ همچنین اعلام کرد:

ما از ابتدای امسال ابزارهایی را امتحان خواهیم کرد که به شما امکان می دهند از واتس اپ برای برقراری ارتباط با کسب و کارها و سازمان هایی استفاده نمایید که دوست دارید اخبار مربوط به فعالیت هایشان را بشنوید.

هدف در واقع فراهم سازی بستر مناسب برای ایجاد ارتباط مستقیم میان افراد و نهادهایی نظیر بانک و خطوط هوایی بود.

هرچند که گزارشات مالی واتس اپ هنوز هم علنا اعلام نشده اند (فیسبوک هیچگاه درآمدهایش را به تفکیک شرکت بیان نمیکند)، نشریه فوربس کل درآمدهای آن را برابر با 5 میلیارد دلار و متوسط درآمدش بابت هر کاربر را 4 دلار تا سال 2020 برآورد کرده است. محض اطلاع شما باید بگوییم که این سرویس صرفا تا مارس 2017 میلادی 1.2 میلیارد نفر کاربر داشته است.

دیگر اپلیکیشن های پیام رسان

در خارج از آمریکا که ارسال پیام های متنی گران تر تمام می شود، اپلیکیشن های پیامکی بسیار موفق هستند و درآمدهای خوبی هم دارند. به عنوان مثال اپلیکیشن محبوب وی چت علاوه بر تبلیغات، بازی های آنلاین را هم نمایش می دهد. گفته می شود بخشی از 6 میلیارد درآمد فصلی Tencent (شرکت مادر) که در سه ماهه سوم 2016 کسب کرد از محل وی چت حاصل می شود. این اپلیکیشن هم اکنون 846 میلیون دلار درآمد دارد.

تمرکز روی رشد

شمار کاربران واتس اپ روزانه یک میلیون افزایش پیدا می کند که اغلب این افراد هم در آمریکای لاتین، هند و اروپا سکونت دارند. لذا بر همگان روشن است که رشد اپلیکیشن های SMS اجتناب ناپذیر است؛ تصور کنید در یک گروه اجتماعی، فردی اپلیکیشنی را دانلود کرده و از مزایای آن برای دوستانش بگوید. به این ترتیب، تردیدی نخواهد بود که دوستان او نیز آن اپ را دانلود خواهند کرد تا از طریقش با فرد اصلی در ارتباط باشند. این کاربران جدید نیز در ادامه دیگر اعضای گروه را به دانلود اپ تشویق می کنند.

بنابراین با بالا رفتن ضریب نفوذ برنامه، اپلیکیشن مورد نظر نیز به یک ضرورت بدل می شود و جمعیت کاربران آن مرتبا بیشتر و بیشتر می گردد.

آیا هدف از خرید واتس اپ، کسب درآمد بیشتر بوده؟

ناظران بر صنعت بر این باورند که بخشی از دلایل فیسبوک برای خرید واتس اپ دسترسی به داده های رفتاری و اطلاعات شخصی کاربرانش بوده است.

به لطف داده های موقعیتی کاربران (روزانه 42 میلیارد پیام از طریق آن رد و بدل می شود) و همچنین دسترسی به لیست مخاطبان کاربران واتس اپ، فیسبوک قادر خواهد بود به حجم بالایی از اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کند که همگی روی سرورهای آن ذخیره سازی می شوند. البته پیشتر مارک زاکربرگ گفته بود که از این دیتا برای هدفمندسازی تبلیغات فیسبوک استفاده نخواهد کرد اما روشن است که این وعده در صورتی عملیاتی می شود که کاربر تنظیمات لازم را برای جلوگیری از ارسال داده هایش برای فیسبوک در بخش ستینگ آن اعمال نماید.

جنجال رمزگذاری دوسویه

بعد از آنکه مشخص شد تروریست ها همزمان با انجام حملات خرابکارانه خود یا در حین و بعد از آنها از سرویس هایی نظیر واتس اپ استفاده می کنند، این شرکت در کنار دیگر ارائه دهندگان خدمات پیام رسان (نظیر اپل) وارد تنش هایی جدی با دولت ها شد. دولت ها و دیگر سازمان های ضد تروریستی خواستار آن بودند که شرکت های مذکور کلیدهای رمزگذاری خود را با آنها به اشتراک بگذارند و از این طریق به پیام های ارسالی توسط آنها دست پیدا کنند.

با این همه مناقشات میان این شرکت ها راه به جایی نبرد و و اینطور شد که واتس اپ تصمیم گرفت از تکنولوژی رمزگذاری دو سویه برای این منظور استفاده کند که به لطف آن فقط ارسال کننده و گیرنده پیام می توانند از محتوای رد و بدل شده مطلع شوند.

دیجیاتو